Piknik rodzinny

W piątek 23 września odbył się Piknik Rodzinny ze strefą matematycznych gier i łamigłówek. Gimnazjaliści wraz z członkiem rodziny mogli wziąć udział w rodzinnych konkursach: popularnej gry sudoku, zapałkowych zagadkach oraz kubeczkowych łamigłówkach, czyli programowaniu bez komputera p.t. "Moi robotyczni znajomi". Po raz kolejny okazało się, że matematyka może być dobrą zabawą - wystarczy tylko chcieć! Miło nam, iż konkursy dostarczyły wielu niezapomnianych wrażeń i stały się inspiracją do dalszej nauki i wzbogacania swoich doświadczeń. Wszystkim dziękujemy za zaangażowanie i aktywny udział.

 

Z przyjemnością informujemy, iż w zorganizowanych konkursach zwyciężyły drużyny, do których należeli uczniowie:

w Sudoku:
Musiał Emilia
Prostacki Michał
Cwała Wiktoria
W Kubeczkowych Łamigłówkach:
Hubert Ślęzak
Kacper Kochniarczyk
Igor Zięba

W zapałkowych łamigówkach:
Kamiński Michał
Prostacki Michał
Pęczek Izabella

Wszystkim uczestnikom gratulujemy!

Fotogaleria:


Sudoku

Sudoku to logiczna łamigłówka, której celem jest wypełnienie diagramu 9 × 9 w taki sposób, aby w każdym wierszu, w każdej kolumnie i w każdym z dziewięciu pogrubionych kwadratów 3 × 3 (zwanych „blokami” lub „podkwadratami”) znalazło się po jednej cyfrze od 1 do 9. Gra kształtuje i usprawnia logiczne myślenie, kojarzenie oraz postrzeganie.

W wolnej chwili, dla relaksu i gimnastyki umysłu, polecamy Gry Sudoku online

 

Zapałkowe łamigłówki

Zapałki, wykałaczki, patyczki, kredki, ołówki to podstawa do łamigłówek, które polegają na takim przełożeniu przedmiotów aby uzyskać określoną zależność. Podczas zabawy kształtujemy bystrość oraz umiejętność wychodzenia poza schematy obserwacji i rozumowania.

Przykład: Przełóż jedną zapałkę, aby równość była prawdziwa:


Rozwiązanie:
 

 „Moi robotyczni znajomi”, czyli programowanie bez komputera

Tworzymy grupy, gdzie  uczniowie programują ich „robotycznych” przyjaciół do układania kubków w pewnej konfiguracji po prostu rysując strzałki na kartce papieru.
Musimy więc mieć programistę, który napisze program za pomocą strzałek i musimy mieć robota, który ten kod odczyta i ustawi kubki ( przetłumaczy strzałki na konkretne ruchy).

Zobacz film